Gewoon nee. Maar toch: Ja!

Officieel houd ik helemaal niet van spreuken. Laat staan op tegeltjes. Ik moet altijd een beetje kokhalzen als ik ergens ‘live, laugh, love’ zie in zo’n walgelijk lettertype. Of zo’n grofhouten bordje met ‘in dit Huis word‘ en dan volgt een rijtje dingen die in dit huis worden gedaan, al dan niet met verdere spel- en taalfouten, brakke interpunctie en verschillende fonts. Gewoon nee. Vanwege mijn eerder genoemde afwijking waarbij mijn brein alle tekst altijd moet lezen en een milde allergie voor taalfouten, gaan zulke dingen mis in mijn hoofd. Vandaag kwam ik er echter achter dat mijn eerdere statement eigenlijk helemaal niet klopt.

Soms loop je in het leven tegen een stukje nieuwe zelfkennis aan, ken je dat? Iets van ‘Ik dacht altijd dat ik niet van komkommer hield, maar ik blijk het dus hartstikke lekker te vinden! Met pindakaas!’. Vandaag kreeg ik van een lief iemand een setje ‘compliment tiles’; tegeltjes met een positieve tekst als ‘you are Amazing’ erop. (Ja, die random hoofdletter van ‘amazing’ jeukte.) Eén van de spreuken was ‘Add a little confetti to each day’. Die pakte me direct. Jaren geleden kocht ik bij mijn favoriete winkel, de Ah-Cee-Tion, een koffiebekertje met ‘Make each day your masterpiece’ erop. Als kunstenaar vond ik die tekst zowel letterlijk als figuurlijk helemaal on point en ik drink er graag m’n Perla-koffie uit. (Terzijde: Wie heeft er nou koffie met z’n naam!) De spreuk van dit tegeltje zit wel een beetje in dezelfde hoek. Positief. Daar houd ik van.

Wat zou elke dag mijn figuurlijke confetti zijn? Wat maakt mijn dag een heel klein beetje feestelijker? Leuker, mooier, gezelliger? Confetti maakt soms rommel, maar dat kun je gewoon weer opruimen. De positiviteit neem je mee. Deze insteek vond ik leuk. Ik zette het tegeltje in zijn meegeleverde houdertje en haalde een van mijn miljard lege notitieboekjes tevoorschijn. Ik ga proberen elke dag op te schrijven wat die dag mijn ‘confetti’ was. Wat heeft mijn dag iets (extra) positiefs gegeven? Klein of groot, alles mag. Mijn confetti van deze dag is het krijgen van de tegeltjes. Wat is vandaag jouw confetti? En heb jij ook wel eens iets gehad wat je vreselijk vond, maar eigenlijk of in bepaalde omstandigheden stiekem heel leuk/lekker/fijn?

Liefs, Perla